Activitats


Nivell C-1: Cultura, participació i civisme digital

Mòdul 1: Possibilitats d'Internet. Gestions i tràmits en línia
Activitats individuals
  • Crea't un compte de correu electrònic, per exemple de Gmail, fent servir el formulari i les indicacions sobre seguretat en contrasenyes que has après en aquesta unitat.
  • Enumera els tràmits en línia que es poden dur a terme utilitzant els serveis de les pàgines web
Activitats en grup
  • Organitzar un petit debat amb la participació de tots els alumnes i amb la moderació del formador sobre les TIC, els seus avantatges i inconvenients, les experiències viscudes, exemples concrets d’utilització, futur i millores, etc.
  • Compareu els sistemes que s’utilitzaven per obtenir informació sobre un tema (diaris, ràdio, televisió) abans de l’aparició d’Internet
  • Veure els serveis en línia que ofereixen diverses entitats financeres .
  • Compareu diferents noms d’usuari i contrasenyes d’alumnes, i debateu entre tots quines poden ser més segures i estables.
Mòdul 2: Eines col·laboratives
Activitats individuals
  • Com definiries el concepte d’eina col·laborativa d’Internet?
  • Accedeix a la pàgina web xat.cat i dóna-t’hi d’alta com a usuari. Després de complir tots els passos, accedeix a una de les sales de conversa del xat i identifica’n les diferents parts (pàgina principal de missatges, caixa per escriure missatges, llista de participants, etc.).
  • Tot seguit, comprova les diferents opcions que la pàgina ofereix (canviar de lletra, canviar d’avatar, canviar el fons, enviar un so, etc.) i adapta-les al teu gust.
  • Dóna d’alta un compte a la pàgina Bloc.cat i crea el teu propi bloc seguint els passos necessaris. Pensa quin títol voldràs posar al teu bloc, així com la temàtica sobre la que t’hi agradaria escriure, per tal de seleccionar correctament la categoria adient quan et sigui demanada durant el registre.
  • Visita alguns dels blocs que trobaràs tot cercant a Bloc.cat i fes un comentari en algun dels posts que llegeixis. Quin tipus d’informació t’han demanat per poder afegir-hi el teu comentari?
  • Enregistra’t com a usuari de la Viquipèdia. Quina mena d’informació t’ha demanat la pàgina per poder-te enregistrar? Redacta en un full els motius pels quals creus convenient que els usuaris i les usuàries d’una wiki hagin de crear un compte d’usuari o no.
  • Cerca a la Vikipèdia informació referent a un tema que sigui del teu interès i que dominis especialment. Llegeix amb atenció el contingut de la pàgina. Complementaries aquest contingut amb alguna aportació teva? Si és així, fes-ho.
Activitats en grup
  • Emprant algun tipus d’eina col·laborativa i amb l’ajut i suport necessari, participeu de forma senzilla a diferents tipus d’activitats d’Internet com una simulació d’una compra en línia, escriure un comentari a un fòrum, intervenir a un xat, etc.
  • Per parelles, dialogueu i poseu-vos d’acord respecte a algun tema del vostre interès i que tots dos domineu. Cerqueu informació referent a aquest tema i valoreu com podríeu exposar aquest contingut a la Vikipèdia fent-hi les vostres aportacions.

Mòdul 3: Hàbits d’ergonomia, salut i medi ambient
Activitats individuals
  • Analitza quina és la posició de treball més confortable quan treballes a casa o davant de l’ordinador, tot tenint en compte les nocions bàsiques de salut
  • Compara la qualitat d’impressió d’un document en diferents modalitats d’impressió (esborrany, normal, alta qualitat), i valora quan necessites realitzar un tipus d’impressió o altre.
Activitats en grup
  • Feu un croquis de la situació dels elements que componen l’ordinador i del mobiliari de la zona de treball de cada alumne a casa seva, i analitzeu conjuntament si comporten riscos per a la salut.
  • Definiu diferents formes de reutilització del material accessori que utilitzem quan confegim un document amb l'ordinador.

Mòdul 4: Avaluació de la informació i nocions de seguretat

Activitats individuals
  • Analitza de quins sistemes de seguretat disposa el teu equip informàtic
  • Determina com es pot configurar el navegador i el correu electrònic per posar filtres
Activitats en grup
  • Debateu quins són els recursos que, de forma intuïtiva, es poden utilitzar per evitar les amenaces de seguretat a la informació, com ara no obrir missatges amb títols estranys ni obrir arxius adjunts
  • Analitzeu diferents correus que hàgiu rebut i que considereu correu brossa, i classifiqueu-los segons els objectius que pretenen aconseguir (publicitaris, donacions de diners o ajudes, etc.) 


C-2: TECNOLOGIA DIGITAL I ÚS DE L'ORDINADOR I DEL SISTEMA 
 OPERATIU

Mòdul 1:Introducció a les TIC, maquinari, programari i llicències

Mòdul 2: Components d’un ordinador i unitats d’emmagatzemament

Mòdul 3- Conèixer el sistema operatiu

Mòdul 4- Configuració bàsica del sistema operatiu



C-3: NAVEGACIÓ, CERCA I COMUNICACIÓ EN EL MÓN DIGITAL


Mòdul 1: Introducció a Internet i el navegador web

 Activitats individuals

  • Comprova que es poden tenir diverses aplicacions funcionant alhora en un ordinador. Obre el navegador web (qualsevol), un programa de missatgeria instantània i el correu electrònic.
  • Obre dos navegadors diferents (IE, Firefox), tecleja-hi la mateixa adreça web i comprova quines són les diferències que detectes en carregar i visualitzar les pàgines web.
  • Personalitza la barra d’eines amb els botons indicats o els que més servei puguin fer, i arrossega unes quantes adreces a la barra d’adreces d’interès amb Firefox.
Activitats en grups
  • Cerqueu on jugar en línia a un joc, per exemple, al backgammon.
  • Envieu un correu electrònic a una adreça que hem trobat en un cercador, per mostrar com n’és de normal el fet de tenir dues aplicacions en funcionament.
  • Escriviu un comentari en una pàgina d’informació, per exemple, un diari.
  • Comenteu l’experiència realitzada amb els principals navegadors. Expliqueu quin és el programa que us resulta més intuïtiu i fàcil de fer funcionar i analitzeu-ne el perquè.

Mòdul 2: Navegació i cerca a Internet
Activitats individuals
  • Escull un tema i utilitza els serveis esmentats a la unitat 2 per trobar webs que hi estiguin relacionades.
  • Omple un formulari per donar-te d’alta en el servei de butlletins de gencat.cat, per exemple.
  • Assaja cerques d’un mateix concepte amb diferents paraules clau.

Activitats en grup
  • Diferencieu les pàgines d’organitzacions (sense ànim de lucre) de les pàgines comercials.
  • Indiqueu una web per on començar la navegació i fer que cadascú cliqui enllaços diferents i vagi saltant d’un web a l’altre durant un temps determinat. Comenteu els webs als quals s’ha arribat quan s’acabi el temps.
  • Realitzeu una cerca en diferents cercadors i compareu-ne els resultats.

Mòdul 3: Ús del correu electrònic
Activitats individuals
  • Envia un correu electrònic mitjançant un correu web. Recorda que cal:
1.     Obrir la pàgina web on consultem el nostre correu electrònic (per exemple, gmail)
2.     Introduir l’usuari i la contrasenya (imprescindible per accedir-hi).
3.     Fer clic a “redacta un missatge”.
4.     Escriure una adreça de correu vàlida en el camp “per a” i un títol del missatge en el camp “assumpte” (per exemple, ‘prova d’enviament de correu’).
5.     Omplir el camp del missatge amb un text de prova.
6.     Fer clic al botó “envia”.
  • Envia un missatge de correu electrònic, adjuntant-hi un arxiu.
  • Canvia el tema de visualització del correu gmail.
Activitats en grup
  • Envieu diferents missatges de correu electrònic entre els alumnes per tal de veure les diverses opcions i funcionament.
  • Consulteu un correu web (gmail, hotmail, o el que feu servir) a diversos ordinadors de la sala, per comprovar que no importa el lloc des d’on us connecteu per veure els missatges.

Mòdul 4: Ús del calendari

Activitats individuals
  • Configura el teu calendari individual i escriu-hi anotacions i programacions de cites personals a dos mesos vista.
  • Convoca una reunió amb quatre persones tot indicant-ne el motiu al text; adjunta-hi un document de treball (text o imatge) per poder valorar-ne el contingut abans de la reunió.
Activitats en grup
  • Empreu el calendari electrònic per programar una cita que contingui a més una alarma al següent dia que es tingui classe. Configureu un horari laboral i diverses cites al calendari.
  • Seleccioneu una forma diferent de visualitzar el calendari (diari, setmanal, mensual) i expliqueu els avantatges i inconvenients de cadascuna d’elles.

Mòdul 5: La seguretat al món digital

Activitats individuals
  • Determina les diferents proteccions que ofereixen un antivirus, un antiespia i un tallafocs respecte a la informació sensible que podem tenir a l’ordinador.
Activitats en grup
  • Debateu sobre els diferents tipus de virus que coneixeu (i sobre els seus efectes), i classifiqueu-los segons la tipologia estudiada a la unitat.
  • Compareu diferents programes antivirus, de pagament i gratuïts, tot determinant-ne les característiques de seguretat, les cobertures, les actualitzacions, etc.



C4: TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ ESCRITA

Mòdul 1: Nocions bàsiques del processador de textos
Activitats individuals
  • Fes desaparèixer la barra d'eines de format de la pantalla, i dóna el format bàsic a un text (cursives, negretes, títol, mida de lletra, etc.), tot utilitzant les opcions de la barra de menús.
  • Escriu el resum d’una notícia del dia al processador de textos, copiant i enganxant text seleccionat de dues notícies extretes de dos diaris en línia. Modifica’n l'ordre dels elements tot copiant d’ambdues fonts o bé retallant parts del text.
Activitats en grup
  • Configureu la vostra barra d'eines personalitzada ideal amb aquells elements que considereu que cal que siguin accessibles mentre treballeu amb un document de text.
  • Cada alumne tindrà un tema assignat. Haurà de cercar-ne informació i elaborar un informe de dues pàgines que contingui text i imatges, tot posant en pràctica les accions de seleccionar, copiar i enganxar.

Mòdul 2: Opcions de format i impressió de documents

Activitats individuals
  • Crea una carta amb les característiques adequades al destinatari i el motiu, i amb el format adient al context; per exemple, una sol·licitud d’alta d’un servei, una reclamació, una carta a un diari, una carta amistosa, etc.
  • Configura l’encapçalament d’un document de diverses pàgines amb el títol del document, i fes que al peu de pàgina hi aparegui l’autor del document, la data en què s’ha realitzat i el número de pàgina.
  • Selecciona la impressió amb intervals i pàgines senars d’un document, amb dues pàgines per full.
Activitats en grup
  • Dissenyeu un nou document amb unes propietats específiques per a la seva impressió o per a la seva visualització per pantalla, modificant-ne les propietats d’alineació, encapçalament i peu de pàgina, orientació, etc. Comenteu les complicacions que heu tingut a l’hora de fer-ho i la utilitat d'aquest tipus de modificacions.
  • Cada alumne configurarà i dissenyarà un tipus de document (targeta de visita, sobre, tríptic, etc.), determinant-ne les característiques d’impressió òptima.


C-5: TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ GRÀFICA, SONORA I DE LA IMATGE EN MOVIMENT

Mòdul 1: Introducció al tractament d’imatges
En grup:
·       A partir d’una càmera digital estàndard, traspassar les imatges fotogràfiques a l’ordinador per identificar formats i imprimir els arxius.
·       Emprant un escàner, capturar imatges a partir de diferents suports físics com podrien ser un pòster, un document, un diari, etc.


Mòdul 2: introducció als fitxers sonors.

Mòdul 3: Introducció als fitxers de vídeo

Mòdul 4: Introducció al programari per a la creació de CDs i DVDs 


C6: TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ NUMÈRICA

Mòdul 1: Nocions bàsiques del full de càlcul
Activitats individuals
  • Dins d’un full de càlcul, prem amb el botó dret del ratolí damunt d’una cel·la determinada i selecciona, al menú desplegable que s’obre, l’opció “Format de cel·les”. Observa les diferents possibilitats i respon la pregunta següent: Quins tipus de dades pot contenir una cel·la?
  • Amb un programa de full de càlcul, realitza les accions següents:
·        Obre un nou arxiu de full de càlcul.
·        Escriu la paraula “Prova” dins del full.
·        Desa el full.
·        Anomena l’arxiu “Prova001” i ubica’l a l’escriptori.
·        Vés a l’escriptori i obre novament l’arxiu “Prova001”.
·        Hi apareix el contingut que havies escrit?
·        Intenta configurar el desament automàtic del programa de full de càlcul que estàs utilitzant perquè tingui lloc cada 3 minuts.
  • Redacta una fitxa resum destinada a explicar les diferents funcionalitats que ofereix un full de càlcul i que hem anat comentant en aquesta unitat. La fitxa en qüestió haurà de contenir els punts següents, dels quals hauràs de desenvolupar-ne l’explicació corresponent, tot experimentant amb un full de càlcul i mirant de no consultar els continguts d’aquesta unitat:
1.     Passos per inserir files, columnes i cel·les
2.     Passos per eliminar files, columnes i cel·les
3.     Passos per inserir i/o eliminar fulls
4.     Com eliminar el contingut o format de les cel·les
  • En un document de full de càlcul, realitza les accions següents:
·        Fes a la columna “B” del full de càlcul una llista amb els dies de la setmana de dalt a baix.
·        Copia les cel·les d’aquesta llista i enganxa-les a la columna “D” del full”.
·        Després, talla la llista de la columna “D” i enganxa-la a la columna “F”.
  • Si a la columna “H” comencem una llista similar a les que hem estat treballant, i escrivim “dilluns” a la primera cel·la i “dimarts” a la segona: Quines opcions podem dur a terme perquè els dies de la resta de la setmana s’omplin automàticament? Fes proves i redacta la teva resposta, un cop ho hagis resolt
Activitats en grup
  •  Una vegada conegudes les característiques bàsiques dels fulls de càlcul, per a què penses que et pot servir aquest tipus de programa en la teva vida diària, tant personalment com professionalment?
  • Quins criteris seguiríeu a l’hora de guardar documents de full de càlcul? Proveu de confecciona, entre tots, un decàleg de recomanacions a tenir en compte.
  • Comenteu entre tots quina utilitat pot tenir la funcionalitat d’eliminar el contingut, o bé el format, d’una cel·la o d’un conjunt de cel·les, sense arribar a eliminar-les completament. És realment útil? Per què?

Mòdul 2: Treballar amb el full de càlcul

Activitats individuals
  • Fes un full de càlcul amb el cost d'una sèrie de productes comprats sense IVA, i calcula el cost total mitjançant la fórmula d'afegir el 16% de percentatge.
  • Modifica el format del tipus de lletra de les cel•les que donen nom a les dades d’un full de càlcul. Canvia el format dels nombres de les dades de la resta de cel•les.
  • Crea un full de càlcul amb una simulació del control de despeses domèstiques, fent servir funcions bàsiques de càlcul com la suma, mitjana, percentatges, etc.
  • Personalitza, configura i imprimeix una pàgina d’un full de despeses mensuals, on apareguin els rètols dels tipus de despeses. Les despeses setmanals han d’aparèixer en fulls independents.
Activitats en grup
  • Utilitzeu el format de les vores i el color de fons d’un full de càlcul sobre despeses mensuals, per ressaltar-ne els imports totals, les setmanes del mes i els diferents conceptes de despeses.
  • Utilitzeu l’opció de vista preliminar del full de càlcul sobre els alumnes i les seves dades personals, i modifiqueu-ne les característiques dels marges i de la pàgina per tal que càpiga en un sol full.